کد مطلب:161339 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:115

دفن شهدای کربلا، چگونه و توسط چه کسی صورت گرفت
دفن اجساد شهداء در كربلا، چگونه و توسط چه كسانی انجام گرفت؟ در حالیكه اسراء در دمشق بوده اند و كسی از یاران امام نبود كه بتواند اجساد را شناسایی و دفن كند؟

پاسخ:

در بعضی از منابع تاریخی آمده است كه: عده ای از قبیله ی بنی اسد آمدند تا بدن مطهر امام حسین علیه السلام و سایر شهدا را دفن كنند، اما چون عموم بدنها سر نداشت و حتی لباس آنها را ربوده بودند و بیشتر بدنها بر اثر ضربات شمشیر پاره پاره بود، قابل شناسایی نبود. بنی اسد متحیر مانده بودند كه در این هنگام امام سجاد علیه السلام - بواسطه ی طی الارض و اعجاز، از زندان عبیدالله - تشریف آوردند [1] و بدنها را به بنی اسد معرفی كردند و خود به دفن بدن مطهر و مقدس امام حسین علیه السلام اقدام نمود. آنگاه بدن مقدس علی اكبر علیه السلام را پایین پای پدر بزرگوارشان بخاك سپردند و بعد به دستور امام، سایر شهدای اهل بیت علیهم السلام را در نزدیكی قبر امام علیه السلام، در یك محل بخاك سپردند. [2] .


سپس بنی اسد اصحاب را در یك محل دفن نمودند و حبیب بن مظاهر را به جهت شأن و مرتبه ای كه در قبیله ی خود داشت، در نزدیك بالای سر امام دفن كردند؛ چون او از بنی اسد و رئیس آنها بود. [3] .

بنی اسد بر سایر قبائل افتخار می كردند كه ما بر حسین علیه السلام و اصحابش نماز گذارده و آنها را دفن كردیم. [4] . نقل است كه اجساد مقدسه شب دوازدهم دفن شدند. [5] .



[1] جلاء العيون شبر ج 2، ص 216 - بحارالأنوار، ج 48، ص 270 - تحقيق درباره ي اول اربعين سيدالشهداء عليه السلام، ص 5.

[2] حياة الامام الحسين عليه السلام ج 3، ص 324.

[3] الامام الحسين عليه السلام و اصحابه، ص 375.

[4] نفس المهموم، ص 388.

[5] الامام الحسين عليه السلام و اصحابه، ص 380.